Ebookku Islamik bantu anak ketagih gajet

Anak ketagih gajet.

Masakini gajet tidak dapat dipisahkan hatta orang dewasa atau kanak-kanak. Ehh betul la cuba tengok rata-rata setiap seorang kanak-kanak mesti ada henset sendiri kan khas nak tengok video atau bermain game.

Elok ke gajet ni?

Elok lah kalau digunakan ke jalan yang benar lagi lurus dengan had dibenarkan.

Yang jadi tak eloknya digunakan secara berlebihan dan menyimpang. Kita perasan kan kalau kita serve internet lagi-lagi you tube tu tekan lain tapi nanti adelah terselit video lain (video lucahlah selalunya).

Cuba bayangkan anak-anak anda yang buka jadi apa??? Seram lahh, minta simpang lah.

Untuk elakkan benda-benda sedemikian masa kini ibu ayah mommies dady sudah ada pilihan. Kan kuasa di tangan anda, jadi pilih dengan bijak.

Kalau anis ambil pendekatan guna Ebookku Islamik by Mommyhana untuk atasi masalah gadjet ni. Betul bukan kata tak bagi langsung main henset cuma ada hadnya.

Oklah anis share sikit anak suka part yang mana dalam ebokku islamik Mommyhana ni. Ebook ni ada 20 mukasurat, 10 darinya boleh tekan dan bunyi. 10 mukasurat pula boleh tulis-tulis.

Dalam ebook ni juga anak boleh belajar ABCD sehingga huruf Z, kenal haiwan serta bunyi haiwan tau, lepas tu belajar kenderaan, nombor, warna dan bentuk, rukun solat, bacaan dalam solat dan doa-doa harian.

Sebab tulah ebook ni disarankan dalam bulan 8bulan ke atas bila anak dah pandai tekan-tekan tu kan. Syokla bila tekan dia bunyi.

Sebab tu ebook ni orang slalu kata buku tekan bunyi.

Ada extra perkongsiaan ni, anak anis paling suka button yang dibahagian tepi buku tu, button bawah sekali. Button tu lagu dan zikir. Kebiasaan anak kecil cepat belajar bila belajar dalam bentuk nyanyian kan.

Stigma bila kata buku mesti cepat koyakkan. Mommies dady janganlah risau ya sebab material kertas ni beza sukar nak dikoyakkan dengan menggunakan tangan. Tapi kalau guna gunting pasti koyak.



Tengoklah anak pun suka taklah bosan dalam kereta. Masa belum pandai menulis boleh lah tekan-tekan sambil belajar, kemudian bila dah pandai boleh tulis pula.

Sekarang anis kongsi video anak guna ebook ni. Ada dwi bahasa ebook ni.



KESAN PENGGUNAAN GAJET TERHADAP MATA ANAK



Kesan penggunaan gadjet terhadap mata anak-anak :-

1) Penglihatan Kabur

2) Peningkatan Kabur (Rabun Jauh)

3) Mata Kering

4) Kerosakan Saraf Mata Akibat Pendedahan Terhadap Cahay Biru dari Skin Paparan Gadjet.

Anis perasan tau kalau dalam satu hari tu kalau anak main henset lama nanti dia akan mula lah meragam dan sukar nak tidur.

Jika digunakan secara berlebihan akan beri kesan buruk pada anak terutamanya pada perkembangan dan mata anak.

Moralnya jangan pandang ringan jika anak anda sudah tahap ketagih dengan henset. Ibu ayah boleh lihat perubahan ketara pada anak.


TIPS ATASI ANAK MENGAMUK BILA TAK DAPAT GAJET

Bila anak mengamuk nak buat macamana?
Atasi sebelum mommies dady bertukar hijau.

1. Ibu bapa kena FIRM. Jangan mudah cair dan kesian pada anak.

2. Pendekkan waktu secara berperingkat. Tidak mendadak. Beri anak masa dan peluang untuk dia fahamkan apa yang anda mahu lakukan.

3. Antara usaha yamg boleh buat - beri gajet ketika bateri tinggal sedikit sahaja atau tutup data/wifi.

2. Biarkan anak mengamuk dan menangis untuk permulaan.

3. Sentiasa fahamkan anak kenapa anda buat begitu. Selalulah bercerita dengan anak.

Posisi semasa nak cakap dengan anak tu mata bertentang dengan anak atau face to face.

4. Nasihat ketika anak sedang gembira atau sebelum tidur - lebih mudah nak nasihat.

5. Gantikan cepat-cepat dengan aktiviti lain untuk alihkan perhatian dia yang sedang mengamuk contohnya bawa anak keluar jalan-jalan.

Keep on communicate dengan anak supaya anak rasa terisi. Jadi tak de rasa nak main game atau layan video aje kan.


0 Comments